Fotocredit: Patrik Jonsson

Bli kjent med vår førstekandidat, Mikal

Mikal har jobbet i fjellet siden 2002 og er aktiv bruker av hele kommunen både på jobb og i fritiden. Aller best trives han likevel med en kaffekopp ved frokostbordet i Fastdalen, med utsikt mot Goalborri

3. september 2015

Mikal Nerberg

• Alder: 35
  • Bosted: Fastdalen
  • Yrke: Fjellfører
  • Motto: Do it!

- De Grønne er etter mitt skjønn det eneste partiet med en helhetlig politikk

Mikal har vært engasjert så lenge han kan huske og har alltid ønsket å bidra til lokalsamfunnet. Han er med i den frivillige redningstjenesten både som fast medlem i Alpin Redningsgruppe og som fagleder skred i Røde Kors hjelpekorps sin skredgruppe. Tidligere har han blant annet arrangert gratis skredopplæring for ungdom og tilbudt aktiviteter i skoleferiene.

Selv om han har vokst opp i Tromsø, er Mikal etter eget utsagn “dobbeltsidig Lyngsværing”. Han driver firmaet Lyngenguide og jobber også som vegleder for friluftslivs – og naturguidestudenter ved UIT. Han har bred erfaring fra helsevesenet, og har jobbet både på sykehjem og i psykiatrien. Som fjellfører får Mikal jobbe med mennesker i tillegg til at han får lov til å være utendørs hele dagen. Det betyr at han får med seg alle de beste dagene ute, men naturligvis også gråværsdagene.

– Kontraster og skifter fyller livet med innhold, og er en av grunnene til at det ikke er mulig for meg å flytte sørøver. I Lyngen har vi alt som skal til for et mangfoldig liv og samfunn.